Thursday, May 14, 2009

Economy playground

EVE Online is een mmorpg die zich in de ruimte afspeelt. De spelwereld wordt geregeerd door de spelers, die zich groeperen in "corporations" (bedrijven) die zich vervolgens weer groeperen in allianties. Zo is er bijvoorbeeld BoB (Band of Brothers) die het noordwesten van het spel controleert (als je van boven op de kaart kijkt).
De spelers delen de lakens uit wie waar mag komen, heb je geen permissie om ergens te komen, verwacht maar dat je ruimteschip snel wordt neergehaald.
Territorium is macht, en daar wordt dan ook om gestreden, grote veldslagen zijn het gevolg. Daarin worden steeds meer en steeds grotere ruimteschepen in gebruikt, en die kosten geld. Alles in oorlog draait om geld, EVE Online draait om geld.

De hele economie is "player driven", wat zo veel wil zeggen als dat de dingen die je als speler koopt, gemaakt zijn door een andere speler. Die heeft z'n producten gemaakt met de grondstoffen die hij ofwel zelf heeft verzameld, of die hij gekocht heeft van iemand anders. Prijzen worden bepaald door de grondstoffen, research (waarmee je het productieproces kan verbeteren), productiekosten (fabrieken kosten geld), taksen van de eigenaars van het ruimtestation waar je je materiaal maakt, een beetje winst voor jezelf, en concurrentie.

Het hele spel is een grote economische speeltuin. Wanneer de makers van het spel nieuwe zaken toevoegen schieten de prijzen van bepaalde grondstoffen de lucht in, blauwdrukken van de nieuwe items worden verkocht aan gigantische bedragen, races om als eerste het nieuwe product op de markt te hebben lopen overal in het universum.
Miners (de mensen die de grondstoffen verzamelen) richten zich op die stoffen die nodig zijn voor bijvoorbeeld het nieuwe schip, wat voor een tekort zorgt aan andere grondstoffen, waardoor die prijzen weer stijgen, waar de mensen weer massaal op springen waardoor ze dalen en de andere weer wat stijgen, en zo voort.
Twee weken later is de markt weer stabiel en gaat de handel weer z'n gangetje.

Een wereld zoals dit is voor een econoom een paradijs. CCP (de makers van dit spel) heeft dan ook een fulltime econoom in dienst. Op GDC dit jaar wist The Escapist hem te strikken voor een kort gesprek, dit is het resultaat:


No comments: